شناخت زنبور عسل

تمام شگفتی هایی که در روند ساخت عسل ویا نحوه ی اداره ی کندوی عسل وجود دارد ناشی از عملکرد شگفت انگیز زنبوران عسل است. از این رو قبل از معرفی فراورده ی زنبور عسل به معرفی خود زنبور عسل می پردازیم:

“در بین زنبورهای عسل مهم ترین فرد که تمامی زنبورها بر محور زندگی او زیست میکنند ملکه ی کندو می باشد.”

موریس مترلینگ دانشمند بلژیکی می نویسد:«ملکه یگانه مادر سکنه ی شهر و یگانه جانور ماده ای است که در شهر عسل از عشق برخوردار می شود. ملت او وی را دوست می دارند و محترم می شمارند ولی هرگز فراموش نمی کنند که عزت وشرف ملکه مربوط به وظیفه ای است که از جهت حفظ نژاد برعهده دارد.»

در مورد افراد دیگر این خانواده ی بزرگ که بیشترین ان ها زنبورهای کارگر می باشند.باید گفت که نقش اصلی اداره ی کندو و پرورش اعضای جدید را زنبورهای کارگر برعهده دارند.زنبورهای کارگر می توانند در مورد پرورش زنبورها به طور سلتنطی که بعدا مبدل به ملکه شوند یا به طور عادی که بعدا مبدل به زنبور کارگر شوند، تصمیم بگیرند. به طور کلی هنگامی که گل های اهلی زیاد باشد و در مراتع و مزارع نیز گل های وحشی زیاد یافت شود زنبورها به تعداد افراد خانواده ی سلتنطی می افزایند یا در عدم وجود شرایط فوق بر تعداد زنبورهای کارگر افزوده می شود.

موریس مترلینگ در جای دیگر می گوید:«حتی اگر گفته شود که زنبورعسل دارای هیچ یک از این صفات(بدایع افرینش)نیست اما باز ناچاریم که روح کندو یا بوفون طبیعت را تحسین و تمجید کنیم که با قوه ی مادی و طبیعی چنین بدایعی را در شهر عسل به وجود اورده و در هر حال چیزی وجود دارد که تحسین و تمجید ما را بر می انگیزد اعم از این که زنبورعسل یا (روح کندو) ویا طبیعت باشد»

البته بایداضافه کرد که نظریات فوق در مورد روح کندو و یا قوای طبیعت از دیدگاه الهی همان وحی عامه است که خداوند بزرگ به زنبورعسل نازل فرموده است و همان گونه که در قران نیز امده این نظم دقیق و کار حساب شده در نتیجه ی هدایت عامه ی الهی است که شامل حال موجودات جهان میشود.

درکتاب اسمانی قران کریم15 قرن قبل اعلام شده است که قانون مرموز و اراده ی تسخیر ناپذیری زنبوران عسل را در امر کندو گزینی منقاد ومطیع ساخته و همه ی زنبوران بدون اشتباه همان راهی را که از طریق وحی الهی به ان راهنمایی شده اند دنبال می کنند. منظور این است که قران کریم معجزه ای بزرگ و پایدار است که درمورد تمامی رازهای هستی سخن گفته است و مسلمانان باید از این سرچشمه ی وحی الهی مستفیض گردند.چرا که درمورد همین وحی برزنبور عسل که قران حدود 15 قرن قبل ان را بیان فرموده ،علم بشری حدود صدسال است که دانسته هایی ان هم نه به طور کامل کسب کرده است پس وظیفه ی ماست که با بیان ان چه قران در مورد این مخلوق بی نظیر ذکر فرموده علاوه بر افزایش بار علمی خود، از راه معرفت مخلوق راهی به شناسایی خالق و صانع یکتای ان برده باشیم.

آرشیو های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *